5 důležitých faktorů pro úspěšné obchodní zástupce

12.03.2013 14:18

Obchod je hra s čísly. Je potřeba umět je správně interpretovat a měnit přístup k prodeji ke zlepšení výsledků. Zde je pět důležitých faktorů pro úspěch obchodního zástupce.

  1. Nadšení pro práci
    Obchodní zástupce musí mít zdravý přístup k práci. Je mnoho obchodníků, kteří byli do oboru nalákáni na vysoké provize a pokud je nemají, jsou zklamaní a práce je nebaví. Prodeje nepřijdou automaticky, je potřeba na sobě tvrdě pracovat a budovat obchodní vztahy pro získání opakovaných prodejů.
  2. Stanovení cílů
    Je nutné vyhodnocovat výsledky. Ať už měsíčně, kvartálně nebo ročně. Z čísel se dá vyčíst hodně a obchodní zástupce musí správně a pravidelně analyzovat, co bylo příčinou např. poklesu prodeje nebo naopak co stálo za zvýšením tržeb.
  3. Obchodní zástupce musí umět zaujmout zákazníka a nadchnout ho pro nákup produktu. Každý odběratel pozná, že obchodní zástupce není aktuálně spokojený, že se nedaří a že by rád prodal, ale něco je špatně. Naopak rád nabídku zváží a nakonec nakoupí, pokud je prodejce přesvědčivý, pozitivní a dokáže zákazníkovi ve všem poradit.
  4. S předchozím bodem souvisí i zájem o další studium oboru, ve kterém obchodní zástupce působí. Prodejce musí znát zejména obor a činnost zákazníka a uspokojit jeho potřeby resp. vysvětlit mu, proč prodávané zboží potřebuje a co nákupem získá. Zákazník neslyší na prosté vychvalování zboží, je potřeba vysvětlit mu, čím pomůže právě jemu.
  5. Obchodní zástupce musí svému produktu věřit. Pokud si např. myslí, že zboží, které prodává, je příliš drahé, určitě jej neprodá mnoho. Prodej musí být přesvědčivý.