Nahradí název profese obchodní zástupce jiné jako obchodní manažer, sales manager, prodejce aj.?

29.08.2013 12:50

Obchodní zástupce může mít více podob – záleží na konkrétní firmě, jak své zaměstnance na obchodních pozicích nazve. Může se stát, že obyčejně znějící „obchodní zástupce“ např. v menší firmě vyrábějící dřevoobráběcí stroje vydělá na provizích sto tisíc měsíčně a naopak moderně znějící „key account manager“ v mezinárodní logistické společnosti nebude mít ani padesát. Názvosloví vychází často z propojení české pobočky s mateřskou zahraniční firmou a názvy pozic se pak již nepřekládají do češtiny tak, aby byla organizační struktura co nejvíce přehledná a jasná. Je to také z toho důvodu, že náplň práce se také mění – obchody se nemusí shánět nekonečným obvoláváním a objížděním potencionálních zákazníků, někteří obchodní pracovníci mají na starost pouze významné klienty, někteří pouze klienty jednoho výrobního segmentu apod. Je důležité, aby se našly všechny strany obchodního procesu – výrobní nebo obchodní firma, které prodává – obchodník, obchodní zástupce – sales manager, který produkt prodá – odběratel, zákazník, který je ochoten koupit a zaplatit. Pokud se tento proces podaří, je úplně jedno, jestli to bylo za účasti prodejce, area managera nebo obchodního referenta. Místo, kde by se právě lidé na obchodních pozicích mohli prezentovat je repsagent.com. Názvosloví obchodních pozic či náplní práce jednotlivých profesí si můžete porovnat například na occupationsguide.cz nebo na práce.cz.